skip to Main Content
Hummer I Toau Och Delfiner I Rangiroa

Hummer i Toau och delfiner i Rangiroa

Vi hade en sådan fin segling till Toau. En eftermiddag och en natt sedan på förmiddagen var vi framme. Vi fångade en tonfisk och kunde segla med code Zero!

Passet vi skulle gå in i till atollen Toau var inget riktigt pass utan ett falskt pass. Bojar låg i atollöppningen och längre in i passet kom ett vackert rev så man kunde inte gå in i atollen genom detta passet. Hugo och Hannes ville gärna klättra där framme i fören och försöka fånga den lilla bojen vid vattenytan och trä igenom en förtöjningstamp. Hannes, vår lille apa fick tag i bojen  men när Hugo skulle ta sin så hamnade han med ryggen mot och plötsligt låg han i vattnet haha! Jaja han var ändå varm så ett litet dopp gjorde inte så mycket. Han simmade istället till bojen och vi kunde lägga till.

Anse aymot är en mysig liten lagun och väldigt vackert  korallrev, turkost vatten och palmer runt oss! På ena sidan låg ett litet hus där vi hade läst i vårt seglar kompendium att Gaston och Valentine bodde.  Och mycket riktigt, vi pratade med Gaston och Valentine och bestämde att om de lyckades fånga humrar den kommande natten så kunde vi komma på hummer lunch imorgon.

Vi tog jollen till en liten strand där jag och Hedda lekte medan Hugo, Hannes och Jimmy snorklade i passet. På kvällen fiskade killarna och jag och Hedda njöt än en gång av en vacker solnedgång i Söderhavet.

Nästa dag snorklade vi alla på hela vackra revet sen blev det faktiskt en riktigt god och speciell lunch tillsammans med Valentine och Gaston. Vi visste inte att Gaston och Valentine skulle äta med oss men det gjorde dem. De hade dukat så fint under ett träd. Vi börjar lära oss den polynesiska kulturen men inte alltid lätt att förstå med vår lilla fransk engelska. Det var väldigt intressant att höra Valentines historia hur det är att bo på en mer eller mindre obebodd atoll förutom hon, Gaston och några till. Hugo åt tre halvor hummer som Gaston hade fiskat på natten och lite panerad papegojfisk!

När vi var där kom det en fransk familj med barn  för att hämta grillad hummer som de skulle äta på sin båt för de hade sett att det utfärdats en varning om att det nästa kväll skulle komma väldigt höga vågor från Tahiti. Då kunde man inte lämna någon atoll och skulle helst ligga inne i en atoll, inte som vi mitt i ett pass. Vi blev lite oroliga, vi behövde också komma till Rangiroa för om 4 dagar kommer vårt första besök, Tommy och Jess från London. Svårt bara att ta beslut för vi hade inget internet men väl tillbaka ombord såg vi att Stefan från Rainbow safari som visste våra planer att segla vidare till Rangiroa till helgen hade skickat på vår satellit telefon och berättat om vädervarningen. Snabbt tog vi ett dopp i havet, stuvade om båten för segling, Jimmy hade redan innan förberett kursen och 30 minuter senare lämnade vi Toau. Lite synd att det bara blev en natt för där var verkligen vackert och ett helt fantastiskt korallrev att snorkla på men det kändes väldigt bra att vi gick.

Vädret denna kväll var helt fantastiskt, lite för lite vind för att segla tyvärr. Dessutom var vi lite stressade för passet in till Rangiroa ska vara svårt med mycket ström så de vill man verkligen tajma. Men det är inte helt lätt att veta för vi hittade tre olika tider för när det var slacktide (mellan ebb och flod). Den första tiden skulle vi inte hinna till men om det var de två senare som stämde och vi gick på med iallafall 6 knop kanske vi skulle klara det. Vi kunde ta det lugnt och gå in på eftermiddagen men om det då kom stora vågor ska man absolut inte gå in i atollen och vi vill dessutom inte ankra när det är mörkt. Så vi valde säkerheten först och gick för motor med ett segel som hjälp så att vi kom fram.

När vi närmade oss Rangiroa ringde vi några olika dykskolor och frågade hur passet såg ut och om tidvattnet. Ena damen stod precis och såg ut i passet och sa att det skulle komma tokigt höga vågor så om några timmar kunde man nog inte komma in men just nu såg det lugnt ut. Vi var precis utanför så vi gasade på och gick in. Väldigt vackert pass med en liten restaurang med trädäck ut mot passet. En delfin hoppade framför båten och det gick fint att komma in. Efter tredje ankringen var vi nöjda och alla kunde äntligen bada.

Men det var tur att vi kom så tidigt för mycket riktigt, vågor från söder slog in över atollen och fyllde lagunen så under kommande 5 dagar har det bara varit utåtgående vatten och väldigt höga vågor i passet.

Vi har utforskat och förberett för våra vänner, Tommy och Jess som ska bo hos oss i 10 dagar. Vi fick tag på en fantastisk dam som kom och hämtade all tvätt, körde oss till affären, hjälpte Jimmy, Hannes och Hedda att handla och sen körde oss tillbaka med maten. Dessutom hämtade hon bensin till vår utombordare och generator.

Vi cyklade en dag runt på atollen men barnen höll på att få panik för det var för varmt att cykla mitt på dagen tyckte de. Men det blev en god lunch på restaurangen mitt i passet där vi såg delfiner som hoppade högt, så häftigt! Sen tittade vi i någon liten pärlaffär och fikade innan det blev bad tillbaka på båten.

Jag och Hugo dök en dag och såg så fina delfiner som simmade rakt på oss nästan och Jimmy och Hannes dök en dag.

Sen städade vi båten och laddade för gäster!

Glömde att berätta att precis innan vi skulle lägga oss kvällen innan som Tommy och Jess skulle komma upptäckte vi att vår jolle var borta! Vi hade förtöjt den dåligt! Hjälp!! Som tur var hittade vi den nästa morgon långt ner längst kusten mot stranden.

We had such a nice sail to Toau.  We left Tahanea in the morning and a night later in the morning we arrived to Toau. We caught a tuna in the evening and were able to sail with code zero!

The pass we were going to enter  was not a real pass but a faked because  further into the pass came a beautiful reef so you could not enter the atoll through this pass.  Hugo and Hannes wanted to climb forward in the bow and try to catch the small mooring-buoy at the surface of the water.  Hannes, our little monkey got hold of the buoy but when Hugo was going to grab his he ended up with his back to it and suddenly he was in the water haha!  Well, he was warm so a little dip was probably nice for him.  Instead he swam to the buoy and we were able to moor the boat.

Anse Amyot  is a cozy little lagoon and with a very beautiful coral reef, turquoise water and palm trees around us!  On one side was a small house where we had read in our sailing compendium that Gaston and Valentine lived.  And indeed, we talked to Gaston and Valentine and decided that if they managed to catch lobsters that night, we could come for lobster lunch tomorrow.

We took the dinghy to a small beach where Hedda and I played while Hugo, Hannes and Jimmy snorkelled in the pass.  In the evening, the boys went out of the pass to fish and Hedda and I once again enjoyed a beautiful sunset in the South Sea.

The next day we all snorkelled on the whole beautiful reef. The water was so clear and so many sharks and fish. After we ate a  really good and special lunch together with Valentine and Gaston.  We didn’t know Gaston and Valentine would eat with us but they did.  They had set the table so nicely under a tree.  We are starting to learn the Polynesian culture but not always easy to understand with our little French.  It was very interesting to hear Valentine’s story of what it’s like to live on a more or less uninhabited atoll except for her, Gaston and a few others.  Hugo ate three halves of a lobster that Gaston had fished in the night and some breaded parrot fish!

A French family with children came to pick up grilled lobster to eat on their boat as they had seen that a warning had been issued that the next evening there would be very high waves from Tahiti.  Then you couldn’t leave an atoll and would prefer to be inside an atoll, not like us in the middle of a pass.  We were getting a little worried, we also needed to get to Rangiroa because in 4 days our first visit, Tommy and Jess from London were coming.  It was difficult to make a decision because we had no internet, but once back on board we saw that Stefan from Rainbow safari, who knew our plans to sail on to Rangiroa for the weekend, had sent on our satellite phone and told us about the weather warning.  We quickly took a swim, stowed the boat for sailing, Jimmy had already prepared the course and 30 minutes later we left Toau.  A bit of a shame that it was only one night in Toau because it was really beautiful  and an absolutely fantastic coral reef to snorkel on, but it felt very good and safe that we left.

The weather this evening was absolutely fantastic, a bit too little wind to sail unfortunately, but amazing sunset.  In addition, we were a little stressed because the pass to Rangiroa is supposed to be difficult with a lot of current, so you really want to get there at right time.  But it is not entirely easy to know because we found three different times for when it was slack tide (between ebb and flow).  The first time we wouldn’t make it, but if it was the latter two that were right and we went at least 6 knots, maybe we would make it.  We could take it easy and go in in the afternoon, but if there were big waves then you should definitely not go into the atoll and we also don’t want to anchor when it’s dark.  So we chose safety first and motored with one sail to help us get there.

As we approached Rangiroa we called a few different dive schools and asked what the pass looked like and about the tides.  One lady was just standing  looking at the pass and said that there would be crazy high waves so in a few hours you probably wouldn’t be able to get in, but right now it looked calm.  We were just outside so we gassed up and went inside.  Very beautiful pass with a small restaurant with a wooden deck facing the pass.  A dolphin jumped in front of the boat and it was fine to get in.  After the third anchorage, we were satisfied and everyone could finally swim.

But it was lucky that we arrived so early because later waves from the south crashed over the atoll and filled the lagoon so for the next 5 days it was only outgoing water and very high waves in the pass.

For the next couple of days we explored and prepared for our friends, Tommy and Jess who came  and stayed with us for 10 days.  We got hold of a fantastic lady who came and picked up all the laundry, drove us to the store, helped Jimmy, Hannes and Hedda shop and then drove us back with the food.  She also fetched gas for our outboard and generator.

One day we cycled around the atoll  but the children were panicking because it was too hot to cycle in the middle of the day, they thought.  We did have a good lunch at the restaurant in the middle of the pass where we saw dolphins jumping high, so awesome!  Then we looked in a small pearl shop and had coffee before it was time to go back to the boat.

Me and Hugo dived one day and saw such nice dolphins that almost swam right at us and Jimmy and Hannes also dived one day. We dove with Rangiroa Dive centre and Hugo and Julian the dive master had so much fun together.

We also cleaned the boat and prepared it for guests!