skip to Main Content
Kitesurf, Vågsurf Och Wingfoil I Moorea!

Kitesurf, vågsurf och Wingfoil i Moorea!

I den vackra eftermiddags solen lämnade vi Huahine. Vi var inställda på en jobbig segling, kväll, natt och morgon till Moorea med väldigt höga vågor och ganska mycket vind. Stefan från Rainbow safarie höll oss uppdaterade med vädret och rekommendationer hur vi skulle gå för att få det mindre skumpigt. Vi skyndade upp med seglens för nu gick vi söderut längst Huahines kust och vi fick en sådan magisk segling i några timmar medan solen gick ner. Vi satt alla framme på däck och jag tror att vi någonstans visste att det var kanske sista seglingen med vår katamaran i Franska Polynesien.

När vi lämnade Huahines kust och ändrade kursen kom vågorna och vinden, oj det blev verkligen som en berg och dalbanan som Stefan varnat för. vi hade storseglet uppe med ett rev för att försöka stabilisera, satte på motorerna och nu blev det väldigt skumpigt och ibland blev vi oroliga att något skulle gå sönder när båten stampade ner i dalen av vågen. Efter ett tag vande vi oss men himla tur att alla var preparerade med sjösjuketabletter (fast jag tog ingen, någon måste ju vara vaken  haha).

Det sköna med att gå på natten är att barnen och även vi sover ju en del av tiden så det blev inte så jobbigt för dem. Någon middag var ingen sugen på men vi fikade med mackor innan natten. Jag och Jimmy turades om att ta nattvakt och det gick fint trots vädret. Jag älskar att se solen gå upp och efter bara några timmar på morgonen såg vi Moorea i horisonten. Nu hade vågorna lagt sig och solen strålade. Vinden var fortfarande stark men när vi kom närmre Moorea och sedan innan för revet la sig allt. Vi stod uppe på däck och vinkade till våra vänner som vi saknat! De hade en plats för oss att ankar på bredvid dem och det blev ett härligt återseende med middag på kvällen!

Nästa dag snorklade vi bland rockor och hajar för nu var vi ankrade så nära det stället och så hittade vi en fin strand som låg i lä för vinden. Tyvärr var den privat så vi kunde inte leka där så länge men vi hann ändå känna sanden mellan tårna och gräva lite.

På eftermiddagen vandrade vi upp till Magic Mountain med Rainbow Safarie och avslutade med smoothie på det lilla caféet i banan-djunglen vi fotan av berget.

Nästa dag flyttade vi oss till den andra ankringsplatsen utanför den fina stranden vid Oponuabay. Här träffade vi även våra amerikanske vänner som vi också lärde känna i marinan. Alla barnen spelade många spel tillsammans och badade och lekte på våra olika båtar.

Vi vandrade upp med både Rainbow Safari och M….till juicefabriken där vi fick en tur i själva fabriken och juiceprovning. Här träffade vi ytterligare två båtar med barn som vi träffat innan i Tuamotus så vi var ett helt gäng, jätte kul!

Nästa dag hade vi bokat att jag och Hugo skulle kitesurfa och Hannes och Jimmy Wingfoil! Jätte roligt men svårt och vi var alla möra efter timmar i vattnet. Jag och Hugo flög och kraschade och faceplantade så det kändes som jag körts i en tvättmaskin med saltvatten haha. Men riktigt kul när man kom upp på brädan! Vi hade två bra instruktörer. Sen var det Hannes och Jimmys tur. Så kul att se att trotts att det är helt ny grej som i början känns så svår så efter två timmar stod både Jimmy och Hannes upp med kiten i handen. Wow!!

Vi skyndade tillbaka för jag, Ute och Megan skulle på café och killarna med barn skulle ha spelkväll och happy hour. Vad kul att gå på café bara jag och två vänner och väldigt roligt att lära känna Megan från USA och Ute från Tyskland lite bättre. Vi anslöt därefter till alla och vi fick en fin kväll på Rainbow safari båten.

Nästa dag hyrde vi bil och körde ner till södra sidan. Stefan hade fixat så att barnen fick vägspärrar med en fin instruktör!! Inte så stora vågor men skönt med beachbreak, annars är alla vågorna vid reven och vi känner inte oss så säkra surfare för att köra ut dit och surfa.

Jag, Hedda och Jimmy passade på att storhandla mat för nästa dag skulle vi få gäster!! Våra fina vänner från Limhamn nämligen Ola, Charlotte, Alva, Astrid och Edith!! Så kul!!

På kvällen hann vi med en konsert! En musiker från en annan båt spelade på sin båt och alla som ville kunde komma dit i sin jolle och lyssna. Har aldrig varit på en flytande konsert förr!! Vi var bjudna till Menagerie efter och vi hade en trevlig kväll med dem.

In the beautiful afternoon sun we left Huahine.  We were set for a tough sailing, evening, night and morning to Moorea with very high waves and quite a lot of wind.  Stefan from Rainbow Safarie kept us up to date with the weather and recommendations on where to go to make it less murky.  We quickly set the sails because now we were going south along the coast of Huahine and we had such a magical sailing for a few hours while the sun was setting.  We were all sitting on the front deck and I think somewhere we knew that it might be the last sailing of our catamaran in French Polynesia.

When we left the coast of Huahine and changed the course, the waves and the wind came, oh it really became like the roller coaster that Stefan warned about.  We had the mainsail up with a reef to try to stabilise, turned on the engines and now it was getting very squishy and sometimes we were worried that something would break as the boat stomped down into the valley of the wave.  After a while we got used to it, but luckily everyone was prepared with seasickness tablets (although I didn’t take any, someone has to be awake haha).

The nice thing about going at night is that the children and even us sleep part of the time, so it wasn’t so hard for them.  No one was in the mood for dinner, but we had coffee with sandwiches before nightfall.  Jimmy and I took it in turns to take the night shift and despite the weather it went well.  I love watching the sun rise and after just a few hours in the morning we saw Moorea on the horizon.  Now the waves had subsided and the sun was shining.  The wind was still strong but as we got closer to Moorea and then before the reef everything calmed down.  We stood up on the deck and waved to our friends that we missed!  They had a place for us to anchor next to them and it was a lovely reunion with dinner in the evening!

The next day we snorkelled among rays and sharks because now we were anchored so close to that place and we found a nice beach that was sheltered from the wind.  Unfortunately, it was private so we couldn’t play there for long, but we still had time to feel the sand between our toes and dig a little.

In the afternoon we hiked up to Magic Mountain with Rainbow Safari and finished with a smoothie at the small cafe in the banana jungle at the foot of the mountain.

The next day we moved to the second anchorage off the nice beach at Oponuabay.  Here we also met our American friends whom we also got to know in the marina.  All the children played many games together and swam and played on our various boats.

We hiked up with both Rainbow Safari and Menagerie to the juice factory where we got a tour of the factory itself and juice tasting.  Here we met two more boats with children that we met in the Tuamotus, so we were a whole bunch, great fun!

The next day we had booked that Hugo and I would kitesurf and Hanne and Jimmy Wingfoil!  Great fun but difficult and we were all sore after hours in the water.  Me and Hugo flew and crashed and face planted so it felt like I had been run in a washing machine with salt water haha.  But really fun when you got on the board!  We had two good instructors.  Then it was Hanne’s and Jimmy’s turn.  So fun to see that  a completely new thing that at first Arte really difficult, still after two hours both Jimmy and Hannes stood up with the kit in hand.  Wow!!

We hurried back because me, Ute and Megan were going to a cafe and the guys with kids were going to have board game night and happy hour.  It felt special to go to a  cafe just me and two friends, havn´t done that for 6 month. We had a nice time and  fun to get to know Megan from the USA and Ute from Germany a little better.  We then joined everyone on Rainbow Safari’s boat  and we had a nice evening.

The next day we rented a car and drove down to the south side.  Stefan had arranged for the children to do wavesurfing with a nice instructor!!  Not so big waves but nice with a beach break, otherwise all the waves are at the reefs and we don’t feel like we are good enough  surfers to go out there and surf.

Me, Hedda and Jimmy took the opportunity to go and get groceries  because the next day we were going to have guests!!  Our nice friends from Limhamn namely Ola, Charlotte, Alva, Astrid and Edith!! The car were packed with food! So much fun to have guest coming!!

In the evening, back at our boat, we had time for a concert!  A musician from another boat played on his boat and anyone who wanted could come and sit  in your dinghy and listen.  Never been to a floating concert before!!  We were invited to Menagerie.  We had a nice evening with them.

Next morning we got up early to get ready for Örnhed’s!