skip to Main Content
Huahine – Vår Sista ö Att Utforska!

Huahine – vår sista ö att utforska!

Huahine -Vår sista outforskade ö. Vi låg i den fina Avea bukten. Första dagen tog vi en egen vandring till en Marae och upp i djungeln till en liten utsiktspunkt. Tror alla behövde få springa av sig och gå på fast mark efter den gungiga överfarten från Ra’iātea. Jag har saknat att vandra, har inte varit lätt med värmen och barnen men idag gick det jätte bra.

Vi hade hittat en fin restaurang precis vid stranden där båten låg. Idag söndag hade de polynesisk buffé med levande musik. Stället var verkligen super charmigt och fullt med folk men buffen, ja vad ska jag säga…det var ingen höjdare. Försökte vara positiv när barnen började klaga men tillslut var det bara att skratta och inse att detta smakade verkligen inte gott. Ja ja, upplevelsen och stället var fint men det blev till att ta fram fika när vi kom tillbaka till båten haha!

Jag hade bokat en tur med en guide som skulle visa oss runt ön. Det var roligt att få en överblick över hela Huahine, få stanna både uppe i bergen och på de heliga Marae. Vår guide visade oss ett fint museum om Polynesien, deras båtar som de utforskade och upptäckte öar med etc.

I staden handlade vi lite mat och så stannade vi på ett litet museum hemma hos en fransman som samlat snäckor i 20 år. Har berättade om att det fanns giftiga snäckor som är farligare än många giftiga och dödliga djur. Hans snäcksamling var stor och riktigt roligt att se att det fanns så många olika och vackra snäckor. Detta var barnens höjdpunkt tror jag.

Huahine är känt för vattenmelonsodlingar. Vi såg en men tyvärr var alla vattenmeloner skördade och nu är det torrperiod så det växer inga nu. Killarna gillade de heliga ålarna med klar blåa ögon som simmade i en flod. Hedda gillade turen men somnade i slutet hihi. Hon hade fått tillräckligt med natur, kultur och sevärdheter!

Nästa morgon vaknade Hugo och Hannes så taggade. Idag skulle de med en guide få prova spearfishing. Något som är väldigt vanligt här och som många som bor här gör för att fånga dagens middag. Fiskaren hämtade Hugo, Hannes och Jimmy med sin båt och så körde de ut i lagunen. De kom hem så super nöjda och stolta. De hade fått alla prova och dessutom lyckats få fisk.

Fiskaren behövde hjälp på kvällen för att fiska hummer så kl 18 kom han igen och hämtade Jimmy och i mörkret körde de ut för att snorkla runt och plocka upp humrar. Jimmy kom hem ganska frusen efter 3 timmars simmande i mörker och blåst men med tre humrar som fiskaren fångat. Tokig upplevelse! Inget man gör varje dag i Lomma.

Sista dagen i Avea bay badade vi vid stranden, snorklade och åt en god lunch på resortens restaurang. Hedda älskar att bada vid stranden och killarna kan brottas och busade på airtracken bakom båten hur länge som helst. Så glad att vi tog med den! Lite träning på kvällen försöker vi hinna med också. Snacka om fin utsikt när man kör gympa, 7 minutes eller yoga!

Nästa dag gick vi till en liten fin strand som vi sett påvägen till Avea bay. Här tog vi en boj och njöt av att vi fick väldigt bra lä för det blåste fortfarande mycket men denna platsen var kanon. Nästa dag paddlade vi över till en snorklingsplats. Det blev lite svårare att komma hem, vinden hade ökat och där vi låg var det lä och även där båten låg men vi skulle paddla över ett pass med mycket vind och vågor men vi klarade det. Vi gick iland och utforskade alla krabborna som gräver stora hål vid palmerna för de älskar vist kokosnötter. Därefter blev det lek på stranden och vi gick en stig in i djungeln. Väldigt vackert med så höga träd. Vi bestämde att nästa dag skulle vi tidigt innan det blev för varmt vandra lite längre.

Vi fick en jätte fin vandring. Hannes och Hugo klättrade upp i höga papayaträd och plockade ner frukt. Vi hittade bananträd också så det blev lite bananplockning också. Vi köpte lite mango längs stigen och kom till en så vacker utsiktsplats där vi fikade. Allt var frid och fröjd tills Hannes råkade springa i något slags brännnässel gräs som plötsligt började klia och bränna super mycket. Jag fick det på min hand också och det var verkligen inte skönt. Lite jobbigt också när vi inte vet riktigt vad det är som orsakat det och om det slutar att klia och göra ont. Som tur var hade vi med lite salvor och efter 10 – 15 min la det sig. Vi skyndade tillbaka till stranden där alla hoppade i vattnet, skönt.

Ja det var en väldigt vacker plats att ligga på men nu var vi redo att gå tillbaka till Moorea, dels för att träffa våra vänner Rainbow Safari som väntade på oss och snart skulle vi få besök av familjen Örnhed!! Vi hade bevakat vädret länge för vi ville inte få en så vågig överfart igen och vi ville så gärna kunna segla men tyvärr, det blåste mycket rakt mot oss och höga vågor varje dag. Tillslut hittade vi en dag som såg bäst ut av alla de närmaste dagarna, fortfarande inte bra. Så vi begav oss först till den stora byn på Huahine. Här la vi ankare och tog jollen in för att äta en god lunch och handla lite innan det blev till att åka berg och dalbanan ett dygn till Moorea.

Huahine – Our last unexplored island. We were in the beautiful Avea Bay.  The first day we took our own hike to a Marae and up into the jungle to a small viewpoint.  I think everyone needed to get off the boat  and get on solid ground after the wobbly crossing from Ra’iātea.  I have missed hiking, it has not been easy with the heat and the children, but today it went very well.

We had found a nice restaurant right by the beach where the boat was.  Today, Sunday, they had a Polynesian buffet with live music.  The place was really super charming and full of people but the buffet, well what can I say…it was not so good.  Tried to be positive when the kids started complaining but in the end we just laughed and realised this really didn’t taste good.  Yes, the experience and the place were nice, but we had make some food when we got back to the boat.

The next day I had booked a tour with a guide who would show us around the island.  It was fun to get an overview of the whole of Huahine, to get  in the mountains and on the sacred Marae.  Our guide showed us a nice museum about Polynesia, their wooden boats with which they explored and discovered islands, etc.

In the city we bought some food and then we stopped at a small museum at the home of a Frenchman who has been collecting shells for 20 years.  I did not know  that there were poisonous shells that are more dangerous than many poisonous and deadly animals.  His shell collection was large and really fun to see with so many different and beautiful shells.  This was the children’s highlight, I think.

Huahine is famous for watermelon farms.  We saw one but unfortunately all the watermelons were harvested and now it’s the dry season so none are growing.  The boys liked the sacred eels with clear blue eyes swimming in a river.  Hedda liked the tour but fell asleep at the end hihi.  She had  enough of nature, culture and sights!

The next morning, Hugo and Hannes woke up so excited!.  Today, they would get to try spearfishing with a guide.  Something that is very common here and that many who live here do to catch today’s dinner.  The fisherman picked up Hugo, Hannes and Jimmy with his boat and then they drove out into the lagoon.  They came home so super happy and proud.  They had all had a go and also managed to catch fish.

The fisherman needed help in the evening. he was going to go fishing for lobsters,  so at 6pm he came back and got Jimmy and in the dark they drove out to snorkel  and pick up lobsters.  Jimmy came home quite frozen after 3 hours of swimming in the dark and with quite a lot of wind but with three lobsters that the fisherman had caught.  Crazy experience!  Not something you do every day in Lomma.

On the last day in Avea bay, we swam at the beach, snorkelled and had a good lunch at the resort’s restaurant.  Hedda loves swimming at the beach and the boys can wrestle and fool around on the air track behind the boat forever.  So glad we brought it!  We also try to catch up on some exercise in the evening.  Talk about a nice view when you go to the gym, 7 minutes or yoga up on deck!

The next day we went to a nice little beach that we saw on the way to Avea bay.  Here we took a buoy and enjoyed that we got very good shelter because it was still very windy but this place was great.  The next day we paddled over to a snorkelling spot.  It became a little more difficult to get home, the wind had increased and where we lay it was leeward and also where the boat lay but we had to paddle over a passage with a lot of wind and waves but we managed it.  We went ashore and explored all the crabs that dig big holes by the palm trees because they apparently love coconuts.  We played on the beach and we walked a path into the jungle.  Very beautiful with such tall trees.  We decided that the next day we would hike a little further early before it got too hot.

We had a very nice hike.  Hannes and Hugo climbed high papaya trees and picked fruit.  We also found banana trees so there was some banana picking too.  We bought some mangoes along the path and came to such a beautiful viewpoint where we had coffee and snacks.  Everything was peace and joy until Hannes happened to run in some kind of stinging nettle grass which suddenly started to itch and burn super badly.  I got it on my hand too and it really wasn’t nice.  A bit troublesome too when we don’t really know what caused it and if it stops itching and hurting.  Luckily we had some ointments with us and after 10 – 15 minutes it went away.  We hurried back to the beach where everyone jumped in the water, nice.

Yes it was a very beautiful place to lay but now we were ready to go back to Moorea, partly to meet our friends Rainbow Safari who were waiting for us and soon we would be visited by the Örnhed family!!  We had been watching the weather for a long time because we didn’t want to have such a rough crossing again and we wanted so badly to be able to sail but unfortunately, there was a lot of wind straight at us and high waves every day.  Finally we found a day that looked the best of all the next few days, still not good.  So we headed first to the big village of Huahine.  Here we dropped anchor and took the dinghy in to eat a good lunch and buy some groceries  before riding the roller coaster for a day and night  to Moorea.