skip to Main Content
Nyfikna Fiskar I Korallträdgården!

Nyfikna fiskar i korallträdgården!

Nästa morgon seglade vi upp till östra sidan av Tahaa där ville vi ankra utanför en vacker bungalow resort som låg på en Motus (korallsand ö) utanför Tahaa.

Här kunde vi ankra i turkost grönt vatten där vi såg sandbotten. När vinden vred såg vi sandbotten nästan lite väl mycket, vi hade 3-4 decimeter vatten under kölen men wow så häftigt. När man hoppade i och badade var det som att vara på ett badhus! Jag simmade några meter från båten och kunde sedan stå på sandbotten och leka med Hedda. Ja denna fantastiska klarhet i vattnet slutar aldrig att överraska en. Vi tog SUP.arna en sväng och flera Sting rays och Eagles Rays simmade under oss på bara 1 meters djup. Nu har vi sett så mycket fantastiskt djurliv under ytan så man kan tro att det blir vardag och visst, lite vardag blir det, men när dessa stora vackra djur kommer glidande så nära en känns det varje gång så häftigt!!

Efter lite lunch packade vi jollen med snorkel grejer och körde in till motusen där det fanns en vacker korallträdgård! Korallfiskarna här var inte alls rädda utan simmade runt oss och någon till och med nafsade på mina ben. Även Hedda som inte lärt sig snorkla kunde se och leka med alla färgglada fiskar.

Ja vi fick två underbara dagar här. Denna ankringsplats är en av våra favoriter ( så tänker jag dock ofta haha). Andra dagen när vi simmade eller tog jollen till korallträdgård lärde vi oss att vi skulle gå på ön till andra sidan, där skulle vi hoppa i för att sedan driva med strömmen över alla koraller tillbaka till starten av ön där jollen låg för ankar i sanden. Wow, här i starten var vattnet helt otroligt klart och dessa koraller var bara så fina!! Väldigt kul att när man väl hoppar i är det som att gå på ett tåg, då får man åka med haha. Lite läskigt ibland för det blev väldigt grunt på vissa ställen och då fick man hålla andan för att inte slå i korallerna med kroppen hihi. Vi såg en hel del nya fiskar och anemoner som vi inte sett innan. Ja detta var verkligen ett fantastiskt snorklings ställe. Vi körde tillbaka till båten, duschade av oss saltvattnet och bytte om för att köra in till hotellet och äta en kanon fin lunch!!

Hela denna resa är som att leva i en dröm. Ibland infinner sig en vardag ombord såklart med städning, tvätt, laga båten, fixa färskvatten, el, laga mat, planera dagarna, kolla väder och vind och lösa konflikter mellan barnen, men sen kommer vi till så otroligt vackra platser så det är svårt att förstå att det är så fint på riktigt och att vi inte är i en film! Ofta försöker vi alla sätta oss uppe på taket på båten och titta och ta in alla fantastiska platser. Eller innan vi går och lägger oss smyga fram på nätet och titta på stjärnorna!

The next morning we sailed up to the east side of Tahaa where we wanted to anchor off a beautiful bungalow resort on a Motus (coral-sand island) off Tahaa.

Here we could anchor in turquoise green water where we could see the sandy bottom.  When the wind changed we saw the sandy bottom almost a little too much, we had 3-4 decimetres of water under the keel but wow so cool.  When you jumped in the water, it was like being in a swimming pool!  I swam a few meters from the boat and then I could stand on the sandy bottom and play with Hedda.  This amazing clarity of the water never ceases to amaze me.  We took the stand up paddle boards and several Sting Rays and Eagle Rays swam below us at a depth of only 1 meter.  Now we have seen so much amazing animal life under the surface so you think that it will be everyday  but when these big beautiful animals come gliding so close to you it feels so awesome every time!!

After some lunch, we packed the dinghy with snorkel gear and drove in to the motus where there was a beautiful coral garden!  The coral fish here were not scared at all but swam around us and one even nibbled on my legs.  Even Hedda, who has not learned to snorkel, could see and play with all the colourful fish.

We had two wonderful days here.  This anchorage is one of our favourites (though I often think so haha).  The second day when we swam or took the dinghy to the coral garden we learned that we would walk the island to the other side, jump in and then drift with the current over all the corals back to the start of the island where the dinghy was anchored in the sand.  Wow, here at the start the water was incredibly clear and these corals were just so beautiful!!  It’s really fun that once you jump in it’s like getting on a train, then you drift along haha.  A bit scary sometimes because it got very shallow in some places and then you had to hold your breath so not to hit the corals with your body hihi.  We saw a lot of new fish and anemones that we hadn’t seen before.  Yes, this really was a fantastic snorkelling spot.  We drove back to the boat, showered off the salt water and changed to drive into the hotel and have a great lunch!!

This whole trip is like living in a dream.  Sometimes an everyday life on board comes with cleaning, washing, fixing the boat, fixing fresh water, electricity, cooking, planning the days, checking the weather and resolving conflicts between the children, but then we come to such incredibly beautiful places so it’s hard to understand its for real and that we are not in a movie!  Often we all try to sit up on the roof of the boat and look and take in all the amazing places.  Or before we go to bed sneak up on the net and look at the stars!