skip to Main Content
Svävande Eagle Rays Och Flygande Hugo Och Anna!

Svävande Eagle Rays och flygande Hugo och Anna!

Vi hade en super fin tid på Bora-Bora. En av höjdpunkterna var när vi tog jollen till en plats där de hade berättat att här simmar ofta Eagle Rays. Jag trodde vi skulle få se en och annan simma bort på avstånd. Men så fel vi hade! Vattnet är så kristall klart så vi kunde glida fram i jollen och spana och vi behövde inte leta länge, dessa intensivt svarta rocka simmade plötsligt precis bredvid oss. Snabbt hoppade vi  i vattnet och wow!!!! Först såg vi en, därefter en grupp med tre som simmade under oss mot strömmen. Vi låg länge och njöt och tittade på dessa vackra djur. När fler snorklare kom bestämde jag, Hannes och Hugo oss för att simma tillbaka till jollen och stranden där Hedda och Jimmy lekte. Då plötsligt svävar en grupp på åtta Eagelrays under och bredvid oss!!  Det är så vackert och overkligt att vi är så nära dessa djur i det vilda, wow!! Nästa dag gjorde vi exakt samma sak och när vi hittade gruppen med eagle rays var det lika fantastiskt!

Jag och Hugo gjorde två dyk, ett inne i lagunen där vi hoppades se Manta rays, tyvärr ingen lycka denna gången. Men vi fick ett fantastiskt dyk utanför lagunen längs ett stort korallrev med massor av fisk. Det har blivit lite kallare i luften och vattnet så vi frös båda i slutet av dyker. En ovanlig känsla att frysa haha! Även på morgnarna och kvällarna när det blåser och vi går upp på däck eller på taket har jag börjat ta på en tröja, ganska mysigt faktiskt.

Hannes och Jimmy dök också tillsammans, så roligt att Hannes trots att han är för liten för att ta dykcertifikat kan få prova dyka med tuber nu när vi är på denna paradis plats med allt undervattens liv.

Överlag blåste det väldigt mycket hela tiden vi var i Bora-Bora. Vi tänkte att det skulle bli mer lä och vi gick runt ön och in i en vik med berget som skydd. Helt fel, där trycktes vinden ner för berget och det blåste väldigt mycket mer än på något annat ställe och här byggde det till och med upp vågor fast att vi var innanför revet. Så efter två nätters blåsande bytte vi till den första ankringsplatsen vi hade här på Bora-Bora och det blev mycket mysigare.

Nu när det blåste så passade vi på att prova wingfoil. Jag och Hugo tog en lektion. Jätte roligt men ganska svårt. Att foila var det inte tal om, vi hade nog av att försöka lära oss kiten och att stå på brädan. Men riktigt roligt att göra något nytt och ovanför ytan som omväxling av allt snorklande och dykande hihi!!

En morgon stack jag, Jimmy och Hannes till haj snorklingsplatsen och njöt av att vara med dessa stora häftiga djur. Känns som att vi snart lämnar och vi vill passa på att spendera så mycket tid vi kan under ytan med dessa coola djur.

Jag och Jimmy ville visa barnen den mysiga restaurangen precis vid affären så vi tog jollen dit, la till och åt en härlig lunch. Sedan gick vi och handlade och på ägg jakt. Först sa dem att alla äggen var slut som vanligt men plötsligt kom de fram och berättade att nu har båten från Tahiti kommit, skynda er att ställa er i kö så kan ni få köpa två paket ägg per familj. Det blev stor äggrusning i affären och vi fick våra ägg! Nöjda och glada åkte vi tillbaka med jollen med fulla bärkassar med mat. Dock hade himlen öppnat sig så det ösregnade men men, vi skulle ändå bada haha!

Lite sorgligt att lämna Bora-Bora men nu var det dax. Sorgligt för nu hade vi seglat till Tuamotus öarna och därefter till Sällskapsöarna och kommit så långt bort vi skulle. Nu bar resan tillbaka mot Tahiti där vi snart ska lämna båten, livet i Franska Polynesien  och äventyret. Vi kommer sakna det så otroligt mycket men samtidigt så ska det bli väldigt kul att komma hem.

Nu seglade vi mot Tahaa för att fira Hugos 13 års dag på vår favorit ankrings plats!!

Hannes and Hugo decided to swim back to the dinghy and the beach where Hedda and Jimmy were playing.  Then suddenly a group of 8 Eagel rays hovers below and next to us. It is so beautiful and unreal that we are so close to these animals in the wild, wow!!  The next day we did the exact same thing and when we found the group of eagle rays it was just as amazing!

Me and Hugo did two dives, one inside the lagoon where we hoped to see Manta rays, unfortunately no luck this time.  But we got a great dive outside the lagoon along a large coral reef with lots of fish.  It has gotten a little colder in the air and water so we both froze at the end of the dive.  An unusual feeling to freeze haha!  Even in the mornings and evenings when it’s windy and we go up on the deck or on the roof, I’ve started wearing a sweater, quite cozy actually.

Hannes and Jimmy also dived together, so fun that even though Hannes is too small to get a diving certificate, he can try scuba diving now that we are in this paradise place with all the underwater life.

Overall, it was very windy the whole time we were in Bora-Bora.  Instead of anchoring out in the lagoon towards the reef, we thought it would be more leeward if we went around the island and into a bay with the mountain as protection.  Totally wrong, there the wind was pushed down the mountain and it blew a lot more than anywhere else and here it even built up waves even though we were inside the reef.  So after two nights of windy weather we switched to the first anchorage we had here on Bora-Bora and it was much nicer.

Now that it was windy, we took the opportunity to try wingfoil.  Me and Hugo took a lesson.  Very fun but quite difficult.  To foil was out of the question, we had enough of trying to learn the kit and standing on the board.  But really fun to do something new and above the surface as a change from all the snorkelling and diving hihi!!

One morning me, Jimmy and Hannes went to the shark snorkelling spot and enjoyed being with these big, awesome animals.  Feels like we are leaving soon and we want to take the opportunity to spend as much time as we can under the surface with these cool animals.

Jimmy and I wanted to show the kids the nice restaurant right by the grocery store so we took the dinghy there, docked and had a lovely lunch.  Then we went to get some groceries and egg hunting.  At first they said that all the eggs were gone as usual, but suddenly a guy came and told us to hurry, the boat from Tahiti has arrived, hurry up and get in line so you can buy two packages of eggs per familyIn less then 1 hour there is no eggs he told us. We got our eggs!  Satisfied and happy, we went back with the dinghy with bags full of food.  However, the sky had opened up so it was pouring rain. Well, we left anyway, we  were still going to swim when we got back to the boat so it did not matter if we got wet before haha!

A bit sad to leave Bora-Bora but now it was time.  Sad because by now we had sailed to the Tuamotus and then to the Society Islands and got as far away as we wanted.  Now the journey was back towards Tahiti where we will soon leave the boat, leave this amazing l life and adventure.  We will miss it so incredibly much, but at the same time it will be a lot of fun to come home.

Now we sailed towards Tahaa to celebrate Hugo’s 13th birthday at our favourite anchorage!!