skip to Main Content
Hannes Dyker I Fakarava Och Vi Seglar Till Den Obebodda Atollen Tahanea!

Hannes dyker i Fakarava och vi seglar till den obebodda atollen Tahanea!

Det blev riktigt mysigt att vi stannade lite längre i Sydpasset på Fakarava atollen. Första dagarna när vi kommer till nytt ställe vill vi uppleva allt. Sen när vi varit där några dagar lägger sig ett lugn och vi hinner spela spel, läsa, pyssla, baka, mysa på båten och ha filmkväll, mysigt.

Varje dag här i sydpasset turades jag och Jimmy om att dyka med Stefan. Helt fantastiskt. Så bortskämda vi blir. I vanliga fall när vi dykt blir man sååå glad om man ser en haj eller en napolionfisk eller en rocka. Här är det hundra och åter hundra tals hajar! Denna vägg av hajar! Ofta när vi kom ner på ca 20 meter hakade vi fast oss och bara låg och tittade på alla hajar och allt undervattensliv (eftersom det alltid var strömt så åkte man fram i ganska snabb fart beroende på om vi tajmade det med slack-tide eller inte.) Varje dyk var det något nytt fantastiskt. När Jag, Stefan och Hugo dök tillsammans såg vi så fort vi kom ner tre vitprickiga örnrockor. De utförde någon slags dans såg det ut som, svävandes runt varandra, ner till sanden och sen upp. Helt magiskt!! Detta var första gången Hugo dök utan instruktör men jag höll i honom så att vi inte åkte ifrån varandra. Lätt hänt när det är så strömt och man styr inte själv hur fort man åker fram. Ett av dyken då tajmade vi inte alls strömmen, vi flög fram genom det ena hajstimmet efter det andra i en ryslig fart!

Hannes är för liten för att ta dykcertifikat men så berättade dykskolan att han kan få dyka ett intro dyk med en egen instruktör på grundare vatten men ändå på revet som vi dyker på. Detta gjorde Hannes och han tyckte det var super kul! Tänk att på sitt första dyk se så många vackra fiskar, se hajar, napolionfisk. Instruktören var så duktig och visade Hannes alla fiskarna de såg i en bok och hon tog verkligen hand om honom i vattnet så att det skulle bli en rolig upplevelse.

En kväll träffade vi alla båtar från World Arc seglingen som också hade ankrat här på stranden och vi gjorde en fin brasa. Väldigt kul att prata med så många seglare som alla är ute på ett så stort äventyr. En äldre dam från Kenya och hennes man från Sydafrika (nu bodde de i England när de inte seglade) pratade jag länge med och de berättade hur det var att växa upp i Afrika och hur det såg ut idag. Deras dotter som nu jobbade och bodde  i Botswana seglade med dem en bit här i Franska Polynesien.

Sista kvällen i sydpasset kom två nya katamaraner med barnfamiljer. Vi träffade även dem på stranden för lite lek och bonefire. Ett par från England och ett par bodde i Californien men han var från Portugal. Vi fick fiske tips av den engelska killen som samma morgon fångade en stor Maui-Maui, lika lång som han själv.

Så efter 3 dagar hade vindarna vänt till lite mer nordliga så nu kunde vi segla till nästa atoll Tahanea. Vi gick upp 5 på morgonen och så fort solen började lysa startade vi motorerna. Det var mörka moln och mer vind än vi trott. Vi visste att vi inte skulle tajma tidvattnet, vi valde att lämna när det var ljust,  men det var iallafall utåtgående ström så om något skulle vi flyga ut ur Fakarava atollen. Rainbow Safari gick framför oss och vi såg hur han körde in i den kraftiga strömmen och det såg riktigt läskigt ut. Vi hamnade också i strömmen och båten blev svårstyrd ett tag men som tur var gick det bra. De där passen är lömska och man ska ha respekt för strömmarna.

Så fort vi var ute kastade Hugo i fiskelinorna. Det blev trassel på den ena fiskelinan som var 100 meter så jag och Jimmy satt en lång stund och trasslade upp den. Sen satte vi segel. Det var väldigt mycket större vågor än vi haft innan från sidan så det rullade mycket.  Rainbow safari kontaktade  oss på VHF:n och sa till oss att sätta ett rev, det blåste mer än väntat, 20 knots men i byarna i de mörka molnen som vi såg  runt oss ökade vinden. Vi revade också och skulle precis börja med frukosten, nu var nämligen alla väldigt hungriga. Då plötsligt får vi napp!! En lagom stor Wahoo ! Såå glad Hugo och Hannes blev! Men det innebar att vi fick hjälpas åt att få upp fisken, rensat den mm. En timme senare skulle vi äntligen äta frukost men då sa Hedda som lekt där inne med Hannes att hon hade ont i magen och hon började kräkas. Hannes som inte klarar av jobbiga dofter kräktes av att det luktade kräk. Samtidigt såg vi ett stort moln och kände att vi ville reva ett extra rev. Ja det blev en tokig start på denna 10 timmars segling.

Men när Hedda väl kom ut och fick frisk luft och vi städat så det inte var några dofter så mådde alla fint. Det var stora vågor hela vägen  och alla var ganska trötta efter en tidig morgon. Hugo och Hannes läste nästan hela vägen. Jag, Hannes och Hedda målade lite akvarell och kritor och när Hedda sov lärde vi Hugo och Hannes att spela kanasta.

När vi var precis utanför Tahanea blev det fart på alla, plötsligt flög stora flockar med fåglar runt båten som jagande all fisk som hoppade och all flygfisk. När vi svängde in i passet var det enorma vågor som puttade oss in. Ja vi surfade in och mitt i passet mötte stora hoppande delfiner oss! Vilket välkomnande!!!

Skönt att komma in i lagunen för nu var det bara små vågor och ankarplatsen var precis runt hörnet. Tyvärr fick vi ankra tre gånger innan vi lyckades fastna i sanden med ankaret och inte i korallstenar. Jimmy snorklade och kollade hela tiden men tredje gången gick det. Nu var solen snart nere och alla var väldigt hungriga ( vi hade knappt ätit något för när det gungar så blir ingen sugen på stor lunch utan vi hade bara fikat med mackor). Vi åt middag och somnade alla kl 20.

Tahanea är en obebodd ö med vackra palmer, turkost klart vatten och fantastisk snorkling.  Vi har snorklat i nordpasset, inte helt lätt för det blåste en del första två dagarna så det var lite vågigt men korallerna och alla fiskar och hajar är fantastiskt!

Så mysigt att vara här med mycket tid på båten och snorkling i passen. Tränat på vår airtrack och uppe på däck. Hedda älskar att leka kullerbyttor, hoppa och studsa på ”trampolinen” där framme. Hugo fiskar, Hannes och Hedda målar, läser och vi leker charader. Hedda älskar att leka djur. Hannes och jag njuter så av att måla akvarell tillsammans. Eller läsa Harry Potter. När Hedda sover passar vi på att spela kort eller större brädspel som killarna älskar. Ja denna tid tillsammans är ovärderlig. Såklart även med en hel del  bråk och tjiv mellan barnen men helt magisk. Detta kommer jag sakna.

It was really nice that we stayed a little longer in the South Pass. The first days when we come to a new place, we want to experience everything. Then when we’ve been there for a few days, a calmness settles down and we have time to play games, read, do crafts, bake, cozy up on the boat and have a movie night.

Every day here in Southpass, Jimmy and I took turns diving with Stefan. Absolutely amazing. So spoiled we are. Normally, when we dive, you get so happy if you see a shark or one Napoleon fish or a stingray. Here there are hundreds and hundreds of sharks! It is a wall of sharks!

Often when we got down to about 20 meters we stayed there and just lay and looked at all the sharks and all the underwater life (since there was always a current, you went forward at a fairly fast speed depending on whether we timed it with Slack-Tide or not.)

Every dive was something new amazing. When me, Stefan and Hugo dived together, we saw three white-spotted eagle rays as soon as we got down. They performed some kind of dance, it looked like, floating around each other, down to the sand and then up. Absolutely magical!! This was the first time Hugo dove without an instructor but I held him so that we didn’t leave each other. Easily happened when there is so much current and it is hard to control yourself how fast you go. One of the dives  we didn’t time the current at all, we flew through one shark group after the another at an incredible speed!

One evening we met all the boats from The Ark sailing that had also anchored here on the beach and we made a nice fire. Two other Swedish boats and boats from all of the world. So mice to talk to so many sailors who are all out on such a big adventure. An elderly lady from Kenya and her husband from South Africa (now they lived in England when they weren’t sailing) I talked to for a long time and they told me how it was to grow up in Africa and what it was like today. Their daughter, who now worked and lived in Botswana, sailed with them a bit here in French Polynesia.

On the last evening of the South-pass, there were two new catamarans with families with children. We also met them on the beach for some playtime and bonfire. A couple from England and a couple that lived in California but he was from Portugal. We got fishing tips from the English guy who caught a big Maui-Maui, taller than him, that same morning.

So after 3 days the winds had turned a little more northerly so now we could sail to the next Atoll Tahanea.

We got up at 5 in the morning and as soon as the sun started to shine, we started the engines. There were dark clouds and more wind than we thought. We knew we would not time the tide, we chose to leave when it was light. But at least it was outgoing current, so if anything we would fly out of the Fakarava atoll.

Rainbow Safari went in front of us and we saw how he drove into the strong current and it looked really scary. We also ended up in the current and the boat was difficult to steer for a while, but  it went well. Those passes are insidious and you have to respect the currents.

As soon as we were out, Hugo threw the fishing lines. There was a tangle on one fishing line that was 100 meters, so me and Jimmy sat for a long time to untangled it. Then we set sail. There were much bigger waves than we had before from the side so it rolled a lot. Rainbow Safari contacted us on the VHF and told us to set a reef, it was more than expected, 20 knots but in the dark clouds that we saw around us, the wind increased.

We but up a reef and were just about to start with breakfast, because now everyone was very hungry. Then suddenly Hugo yelled there is something on the hook!! A good sized Whao! Hugo and Hannes were so happy! But it meant that we had to help get the fish up, cleaned it, etc.

An hour later we were finally going to eat breakfast, but then Hedda, who was playing inside  with Hannes, said that she had a stomach ache and she started vomiting. Hannes, who can’t handle bad smells, started to vomiting because of the smell. At the same time, we saw a big cloud and felt that we wanted put up an extra reef. Yes, it was a crazy start to this 10 hour sailing.

But when Hedda came out and got fresh air and we cleaned so there were no smell, everyone felt fine. There were big waves all the way to Tahanea so everyone was quite tired after an early morning as well. Hugo and Hannes read almost all the way. Me, Hannes and Hedda painted some watercolour and crayons and when Hedda slept we learned Hugo and Hannes to play Canasta.

When we were just outside Tahanea, everyone got excited. Suddenly large flocks of birds flew around the boat chasing all the fish that jumped and all the flying fish. When we turned into the pass, there were huge waves that pushed us in. Yes, we surfed in and in the middle of the session big jumping dolphins met us! What an amazing welcome!!!

Nice to enter the lagoon because now there were only small waves and the anchorage was just around the corner. Unfortunately, we had to anchor three times before we managed to get stuck in the sand with the anchor and not in coral stones. Jimmy snorkelled and checked all the time but the third time it worked. Now the sun was almost down and everyone was very hungry (we had hardly eaten anything because when the waves are so big, no one wants a big lunch, so we had only had coffee with sandwiches). We ate dinner and all fell asleep at 8pm.

Tahanea is an uninhabited island with beautiful palm trees, turquoise clear water and fantastic  snorkelling.

Already the first day in Tahanea we snorkelled in the North-pass. Not entirely easy because it was a bit windy and waves but the corals and all the fish and sharks were fantastic!

So nice to be here with a lot of time on the boat on this remote atoll. We trained on our Airtrack and up on deck. Hedda loves to play, jump and bounce on the ”trampoline” up front. Hugo fishes, Hannes and Hedda paint, read and we play charades. Hedda loves to play animals. Hannes and I so enjoy painting together or read Harry Potter. When Hedda sleeps, we take the opportunity to play cards or larger board games with Hugo and Hannes. Yes, this time together is priceless. Of course also with a lot of fights between the kids, but absolutely magical. I will miss this.