skip to Main Content
Skolavslutning Ombord På Båten!

Skolavslutning ombord på båten!

Ja nu är det skolavslutning hemma i Sverige och här ombord på båten har vi också haft skolavslutning! 

Hannes har kämpat på jätte bra med sin skola. Han fick böcker från skolan som vi jobbat med. Matten har han gillat bäst. Dock blev vi av med hans matte bok någonstans i Nya Zeeland men det kom en ny med Tommy och Jess så då fick vi ta igen det. Hannes läser  böcker så det står härliga till. Så tacksam för att båda killarna gillar att läsa. Även högläsning. Som vi skrattat till många böcker och sedan haft svårt för att sluta av spänning på vissa. Det har varit så roligt att vi har hunnit med att läsa tillsammans. Hemma sista åren med skola och alla aktiviteter blev det inte så mycket som jag önskat men nu när vi kommer hem ska jag verkligen försöka prioritera det. 

Hugo har gått i skolan på Sofia Distans från Stockholm. En jätte fin skola upplever vi. Vi fick hem en hel bunke böcker och material innan vi åkte och så fick både vi föräldrar och Hugo var för sig ta ett ”distans körkort”. Vi fick en introduktion och information hur det är att studera på distans. 

I januari när vi var i Kanada hade vi ett samtal med Hugos handledare där vi stämde av så att vi kommit igång osv. 

Schemat har Hugo kunnat själv bestämma men varje fredag har det varit ett antal uppgifter som ska skickas in. Sen har inte denna deadline varit skriven i sten. Några uppgifter gjorde Hugo långt före inlämning. Som syslöjden – att sy en påse – skulle vara klar i maj men den gjorde Hugo och farmor, som är en riktig hejdundrans sömmerska, innan vi lämnade Sverige i januari. Vi visste att någon symaskin skulle vi inte ha tillgång till på båten eller på resan.

Ibland har vi inte haft tillgång till internet men då har Hugo varit kanon duktig och laddat ner, tagit skärmdumpar osv så att han ändå kunnat jobba med skolan. Sen när vi fått internet har han skickat in kanske flera uppgifter från både denna och förra och förrförra veckan. 

Så fort Hugo skickat in en uppgift har han fått feedback nästan direkt. Ibland har lärarna skrivit, spelat in en film som gymnastikläraren där hon visade och gick igenom övningar med Hugo, eller pratat in ett meddelande. 

Uppgifterna har varit jätte bra tycker jag. Hugo har spelat in dialoger och teater på spanskan (både jag och Hannes har lärt oss spanska när vi spelat den ena rollen haha), han har gjort träningsprogram på stranden i idrotten som vi filmat, simtränar i havet, lagat mat till oss all på hemkunkunskapen, skapat musik på datorn och sjungit i musiken. Engelskan har varit riktigt kul för jag tror att Hugo själv känt att han pratat så mycket engelska och då blev det lättare, när Jess, som är från Kanada, var ombord passade vi på att göra mycket engelska och bättre lärare kan man ju inte få! Mormor hjälpte både Hannes och Hugo med skola så de har verkligen haft olika som hjälpt dem. 

När vi var i Nya Zeeland blev Debs som vi bodde hos syslöjdslärare. Hon är jätte duktig på att virka och en uppgift var att antingen virka eller sticka. Både Hugo och Hannes satt flera kvällar med Debs och virkade. 

Med tekniken fick vi ett paket hemskickat där Hugo fått lära sig koppla lysdioder, små elmotorer med batterifack och genom enkla kretskort. Spännande! Sista uppgiften fick de experimentera själva och bygga något av delarna tillsammans med kartong. Då byggde Hugo ett flygplan med två  papperspropellrar.

Ofta har vi filmat och fotograferat olika steg i inlämningsuppgifter som Hugo och vi hjälpts åt att klippa ihopa för att sedan skicka in.

Matten har han kämpat på med. Där har vi föräldrar fått prov hemskickade som vi då och då gjort. 

Har det varit några utmaningar, svårigheter? Absolut. Ibland rent praktiska svårigheter som tex i hemkunskap när Hugo skulle laga en middag med ingredienser vi inte hade eller kunde få tag på. Salladen till middagen när vi var i Tuamotus blev majs på burk och kokosnöts bitar haha eller baka i en ugn som man sätter på och av sen vet man inte riktigt hur många grader den blir. På bilden skulle de tillverka en teatermask och då fick det bli av det material vi kunde hitta på båten men det blev super bra ändå. 

Det svåraste har varit för Hugo att ha disciplinen och ta tiden att sätta sig ner. Jag och Jimmy trodde i början att Hugo skulle sätta sig själv medan vi fixade annat, lekte med Hannes och Hedda, lagade mat, diskade, styrade båten etc. Det har han gjort ibland, absolut, men det krävdes att en av oss fanns tillhands och ofta satt med honom. Diskuterade, var bollplank, strukturerade och kanske mest av allt hjälpte till att hålla fokus på uppgiften. Till Hugos försvar det är inte lätt när vi är på så vackra platser där det finns så mycket som tar ens uppmärksamhet. Plötsligt badade Hannes och Hedda, eller det kom hajar och coola fiskar simmandes bredvid båten!

Ibland har det inte varit lätt att få till att sitta bredvid Hugo hela tiden men samtidigt när vi gjort det har det varit så roligt och fin stund tillsammans bara jag och han. Många fina samtal, inte alltid om skolan, har vi haft uppe på däck. Sen ibland har vi självklart haft konflikter när jag eller Jimmy tyckt att det behövdes göras lite mer, göra om, lägga till osv. Men ändå förvånansvärt lite. 

Båten vi seglade med en del, Rainbow safari, som varit ute i 4-5 år hade mer rutiner att varje morgon kl 8-10 gjorde barnen skola. Men för oss som bara är borta en sådan kort tid var det svårt. Ofta ville vi göra utflykter, utforska öar, snorkla, dyka osv på förmiddagen. Så för Hugo har det varit lite att fånga tiden när vi ändå är på båten och seglar mellan öar, när vi behöver laga mat, diska osv och det är ”dötid” utan massa roliga upplevelser. Även på flygen, resdagar eller när Hannes och Hedda gått och lagt sig. Ja han har klarat det kanon! 

Hugo är taggad att börja sin ”vanliga” skola till hösten men jag tror att han kommer sakna friheten väldigt mycket. Jag kommer definitivt sakna att få chansen att vara så engagerad i skolan. Samtidigt ska det bli härligt för Hugo och Hannes att komma hem till alla fina kompisar, lärare och skolan hemma 

Tack Sofia distans för en härlig termin, hoppas vi ses snart igen!  

Now it’s school graduation at home in Sweden and here on board the boat we also had school graduation!

Hannes has worked very well with his school.  He got books from the school that we worked on.  He liked mathematics the best.  However, we lost his math book somewhere in New Zealand, but a new one come with Tommy and Jess.  Hannes loves reading books.  So thankful that both boys like to read.  Also when I read for them.  We have laughed so much to many books and then had a hard time stopping from excitement at other books.  It has been so much fun that we have had time to read together.  At home in the last years with school and all the activities, there wasn’t as much time for this as I wanted, but now when we get home, I’ll really try to make it a priority.

 Hugo has gone to school at Sofia Distance from Stockholm.  We really enjoyed this school.  They sent us a whole stack of books and materials before we left Sweden and then both us parents and Hugo each got a ”distance driving license”.  We received an introduction and information on how it is to study with a long distance school.

In January, when we were in Canada, we had a meeting online with Hugo’s supervisor, 

 Hugo has been able to decide the schedule himself, but every Friday there has been a number of tasks to be sent in.  The deadlines has not been written in stone.  Hugo did some tasks long before submission.  Like the sewing job – sewing a bag – was supposed to be ready in May, but it was done by Hugo and grandma, who is a real good seamstress, before we left Sweden in January.  We knew that we would not have access to a sewing machine on the boat or on the trip.

Sometimes we haven’t had access to the internet, but then Hugo has been very good at downloading, taking screenshots, etc. so that he could still work.  Then when we go internet again, he has sent in maybe several assignments from both this and last week and the week before that.

 As soon as Hugo submitted an assignment, he received feedback almost immediately.  Sometimes the teachers have written, recorded a video – like the gym teacher showing and going through exercises with Hugo, or the teachers have recorded a message for Hugo.

The different  assignments has been really great and fun.  Hugo has recorded dialogues and theatre in Spanish (both me and Hannes have learned Spanish when we played  one of the roles haha). He has done training programs on the beach in sports that we filmed, swimming in the sea, cooking for us all in the home economics, created music on the computer and sang.  The English has been really fun because I think Hugo himself felt that he spoken so much English and then it became easier.  When Jess, who is from Canada, was on board, we took the opportunity to do a lot of English and you can’t get a better teacher!  Grandma helped both Hannes and Hugo with school as well when they sailed with us.

When we were in New Zealand, Debs, who we lived with, became a sewing teacher.  She is very good at crocheting and one task was to either crochet or knit.  Both Hugo and Hannes spent several evenings with Debs and crocheted.

 We have often filmed and photographed various steps in is assignments that Hugo and we helped cut together and then send in.

 He has worked hard  with the math. They sent us tests that Hugo have done from time to time.

 Have there been any challenges, difficulties?  Absolutely.  Sometimes purely practical difficulties, such as in home economics when Hugo would cook a dinner with ingredients we didn’t have or couldn’t get hold of.  The salad for dinner when we were in the Tuamotus was corn in a can and pieces of coconut haha, ​​or bake in an oven that you turn on and off and then you don’t really know how many degrees it will be.  Hugo was  going to make a theatre mask and then it had to be made of the material we could find on the boat, but it still turned out super well.

 The most difficult thing has been for Hugo to have the discipline and take the time to sit down.  Jimmy and I thought at the beginning that Hugo would sit down by himself while we fixed other things, played with Hannes and Hedda, cooked, washed, steered the boat, etc. He has done that sometimes, absolutely, but it required that one of us was available and  often sat with him. Most of all helped him to keep focus on the task.  In Hugo’s defence it is not easy when we are in such beautiful places where there is so much that takes one’s attention.  Suddenly Hannes and Hedda were swimming, or there were sharks, turtles and cool fish swimming next to the boat!

 Sometimes it hasn’t been easy to get to sit next to Hugo all the time, but at the same time when we’ve done it, it’s been such a fun and nice time together, just me and him.  We have had many nice conversations, not always about school, up on deck.  Then, of course, sometimes we have had conflicts when Jimmy or I thought that a little more needed to be done, redone, added, etc.  But still surprisingly little.

The boat we sailed with, Rainbow safari, which had been out for 4-5 years had more routines that every morning between 8-10 o ´clock the children did school.  But for us who are only away for such a short time, it was difficult.  Often we wanted to go on excursions, explore islands, snorkel, dive, etc. in the mornings.  

 Hugo is looking forward to start his ”regular” school in the fall, but I think he will miss the freedom very much.  I will definitely miss having the chance to be so involved in his and Hannes school.  At the same time, it will be wonderful for Hugo and Hannes to come home to all their wonderful friends, teachers and the school at home!

 Thank you Sofia distance for a wonderful semester, we hope to see you again soon!

This Post Has 0 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top