skip to Main Content
Vi Hittade Världens Vackraste Plats!

Vi hittade världens vackraste plats!

Så kom vi äntligen iväg till blå lagunen. Den ligger i sydvästra Rangiroa atollen men där det ofta blåser ostliga vindar har man inget skydd så vi ville inte ankra där om det blåste för mycket och  det kan bli  vågigt om sjö bygger upp i hela atollen. Men nu såg vi att det skulle sluta blåsa så vi drog upp ankaret och satte segel mot Blue Lagoon. Vi fick en super fin segling med Code zero seglet. Tyvärr avtog vinden så i slutet fick vi gå för motor för att hinna fram innan det blev mörkt.

Vi ankrade och tog jollen mot blå lagunen. Vi hittade inget sätt att komma in, ett rev gick utanför och solen gick snart ner så vi bestämde oss för att snorkla. Wow, vi måste hittat rätt för där var massor av hajar! Så häftigt att snorkla med hajarna så nära oss!!

Nästa dag efter träning med hela gänget och bad så åkte vi in i lagunen. Så vackert och helt stilla!! Wow!! Vi simmade mitt i lagunen med hajar och rockor. Vi tog läger på en liten ö där jag och Hedda hade så mysigt medan de andra snorklade på revet. Därefter blev det kokosnöts expedition. Hittade fina kokosnötter som Tommy, Hugo och Hannes lyckads dela, mums!!! Ja det blev en heldag i denna underbara lagun.

Som om inte det var nog så dog vinden helt och havet blev magiskt spegelblankt. Vi satt alla uppe på airtracken och bara njöt av solnedgången och månen som började lysa. Det var som en overkligt vacker saga. Det är så sällan man ser vattnet som en spegel utan en enda våg.

Jimmys födelsedag började med att vi drack kaffe och såg solen gå upp. Jag och Jimmy tog två SUP:ar och paddlade in i lagunen precis när solen började lysa upp palmerna. Nu känner jag mig tjatig men det var så himla fint, ett paradis på vår planet! Väl tillbaka på båten tog Tommy och Jess en strand up paddel tur, barnen hade vaknat så vi sjöng för Jimmy och vi hade lite presentutdelning framme på däck . Så mysigt!

Vi åt goda chaka bowls till frukost (banan, avokado, mjölk och någon smak, vi tog jordnötssmör för det älskar födelsedags-grisen), nybakade bullar sen sedan drog vi upp ankaret och satte kurs mot  Reef Island på ett helt spegelblankt hav. Ref Island är en helt otrolig fin ankringsplats lite mer söderut i Rangiroa atollen. Så himla fin tur där vi alla satt framme för att hålla utkik så att vi inte gick på några koraller för nu hade vi inget ”sjökort”.

När vi kom fram var de den enda båten där på världens vackraste plats!! Vi ankrade enkelt i sand på 7 meter. Hugo, Hannes, Tommy och Jimmy snorklade medan jag och Jess tog strand upp paddel board och gled in i ”floden” mellan de palmklädda öarna. Det kändes som att glida in i en naturfilm! Det var  palmdjungel runt oss med små hajar och rocka simmandes på det grunda vattnet, fåglar, krabbor och djur bland palmerna, helt magiskt! När vi kom längst in hörde och såg vi vågorna utanför atollen slå mot  gråa sylvassa klippformationer som såg riktigt elaka ut men väldigt coolt!

När vi kom ut till mynningen igen kom Tommy, Jimmy och barnen med gummibåten. Nu var de deras tur att utforska innan vi tog och skålade för födelsedags grisen med vår egna pinacolada (vi tog vårt egna kokosnötsvatten vi hämtat från gårdagens kokosnöts expedition och blandade med annanasjuice och lite rom ) Vi stod bland palmerna och såg solen gå ned. Därefter blev det födelsedags middag på båten och tårta (äppelpaj) framme på däck medan vi såg på stjärnorna och månen. Vilken födelsedag!!! (Hjälp, hur toppar vi detta nästa år 😅) .

Hugo, Hannes och Jimmy sov uppe på däck. Så underbart när det är helt vindstilla och under stjärnhimlen. Jag gick ner och la mig bredvid Hedda och när jag smög upp kl 5 nästa morgon som jag brukar för att titta på solen när den går upp, läsa och dricka kaffe såg jag killarna ligga och sova sött! Jess kom upp tidigt och vi satt på airtracken och pratade innan vi tog en morgon tur in i palmdjunglen igen. Så tyst gled vi fram på denna ostörda del av världen och lyssnade på alla ljud från fåglar, djur och vågor.

Efter frukosten packade vi för en heldag inne i floddeltat och där hade vi emnfantastisk heldag. Lunchen blev Hannes nybakade hålkakor. Vi hade slått läger på en bit korallstrand precis bredvid en liten flodbåt med mycket ström och koraller. Det var riktigt kul att hoppa i och åka med strömmen sen ta sig upp på land och springa tillbaka för att åka i strömmen igen. När man gjorde det med snorkel och cyklop fick man hålla fast sig i korallerna för att hinna se på fiskarna och livet under utan. Vi besökte de naturliga poolerna runt de vassa lavastenarna men de var lite läskigt för utanför drämde stora vågor mot korallstranden och ibland forsade vattnet in till oss så att vi åkte med häftig fart ut ur poolerna.

Inte förrän fram på eftermiddagen kom vi tillbaka till båten där Tommy och killarna ivrigt började ta ut kokos köttet på alla kokosnötter de plockat. Jag och Jess tränade lite och sedan blev det en mysig kväll med god middag och mycket prat. Tyvärr hade det börjat blåsa och blixtra ute på havet utanför atollen så lite oroligt men det kom iallafall från rätt håll så att vi fick skydd av atollen.

Jag och Jimmy hade lyckats få ner väderrapporter från olika väder appar tack vare att vi kunde hissa upp min telefon i masten och då få en svag signal. Det såg ut att det skulle blåsa en del men aldrig mer än 10 knots (ca 5 m/s) och vinden skulle lägga sig mitt i natten. Detta var helt fel. Klockan 4 började det blåsa rejält istället med vindbyar upp mot 28-30 knots (ca 15 m/s) som tur var från söder. Jag och Jimmy var uppe och turades om att hålla ankarvakt. Det la sig lite på morgonen men fortfarande 20 knots fast att väderrapports sa att det skulle blåsa 4knots. Läste i  whatsupp gruppen för seglare i franska Polynesien att väldigt många blivit överraskade av att det plötsligt kommit så mycket vind. Vi låg nog på helt rätt ställe för det hade kommit upp till 52 knots bara på öarna bredvid och många var oroliga för de hade inte var förberedda  på detta väder. Några ankare hade släppt under natten och någons ankarkedja hade tom gått av. Ja segling är livet men man måste gilla lite spänning.

Vi tog en lugn morgon med bak, Harry Potter läsning, Jess och Hugo gjorde engelskläxa ( bättre lärare i engelska kan vi inte få) och vi kokade gröt med massor av kokos i. Sen begav vi oss in till vår lilla favorit strand inne i floddeltat. Väl tillbaka på båten blev det god mat, finans spel, ska vi slå vad spel och vegansk chokladkaka, mums!

När vi la oss var det lugnt väder men kl 2 på natten kom nytt överfalls väder. Denna gången kom det väldigt fort, från vindstilla  till 38 knots (ca 18-19 m/s) vi startade motorn och hjälpte ankaret lite. Efter 30 minuter var det över och vinden la sig igen.

Näst morgon var så lugn och stilla och det var svårt att tro att det blåst så mycket för några timmar sedan.

Vi tänkte lämna tidigt men nu var det så vackert igen så vi simmade oh snorklade in till stranden, hängde upp våra strips och körde lite luftakrobatik, bad och lek. Inte fören efter lunch gick vi tillbaka till ankarplatsen vid byn där Tommy och Jess snart skulle flyga hem ifrån.

Vi fick jätte fina sista dagar med dykning, snorkling och mycket prat till sent på kvällen.

Tusen tack Tommy och Jess för en oförglömlig tid tillsamman!! Vi ses på ert bröllop i Grekland i sommar!!!

So we finally got off to the Blue lagoon.  It is located in the southwest of Rangiroa atoll. Often easterly winds  blow and in that case there is no shelter, so we did not want to anchor there if it was too windy and it could get rough if the sea builds up in the whole atoll.  But now we saw it would be great weather so we pulled up the anchor and set sail towards the Blue Lagoon.  We had a super nice sailing with the Code zero sail.  Unfortunately the wind died down  in the end so we had to start the engine to make it before it got dark.

We anchored and took the dinghy towards the blue lagoon.  We didn’t find a way to get in, a reef went outside and the sun was going down soon so we decided to snorkel.  Wow, we must have found the right place because there were lots of sharks!  So cool to snorkel with the sharks so close to us!!

The next day, after training with the whole gang and swimming , we went into the lagoon.  So beautiful and completely still!!  Wow!!  We swam in the middle of the lagoon with sharks and rays.  We camped on a small island where Hedda and I had a great time while the others snorkelled on the reef.  Next was the coconut expedition.  We found nice coconuts that Tommy, Hugo and Hannes managed to open, yum!!!  Yes, it was a full day in this wonderful lagoon.

As if that wasn’t enough, the wind died completely and the sea became magically mirror-like.  We all sat up on the air track and just enjoyed the sunset and the moon starting to shine.  It was like an unreal beautiful fairy tale.  It is so rare to see the water as a mirror without a single wave.

Jimmy’s birthday started with us drinking coffee and watching the sun rise.  Jimmy and I took two Stand up paddle boards and paddled into the lagoon just as the sun was starting to light up the palm trees. It was so wonderful, a paradise on our planet!  Once back on the boat, Tommy and Jess took a paddle trip,

The kids had woken up so we sang to Jimmy and celebrated out on deck.  So nice!

We ate good breakfast with chaka bowls for breakfast (banana, avocado, milk and some flavour, we took peanut butter because the birthday boy loves that) and freshly baked buns. Then we pulled up the anchor and set course for Reef Island in a completely mirror-like sea.  Reef Island is an absolutely incredible nice anchorage a little further south in the Rangiroa atoll.  Such a nice trip where we all sat at the front to keep an eye out so we didn’t hit  any corals because now we didn’t have a ”chart”.

When we arrived we were the only boat there and  it was so so beautiful!!  We anchored easily in sand at 7 meters.  Hugo, Hannes, Tommy and Jimmy snorkelled while Jess and I took the paddle board ashore  into the ”river” between the palm-clad islands.  It felt like slipping into a nature movie!  There was a palm jungle around us with small sharks and stingrays swimming in the shallow water, birds, crabs and animals among the palm trees, absolutely magical!  When we got to the innermost point, we heard and saw the waves outside the atoll hitting gray sharp rock formations that looked really cool!

When we got out to the inlet again, Tommy, Jimmy and the kids came with the dingy.  Now it was their turn to explore before we had a great pinacolada Skåne for the  birthday boy!  (we took our own coconut water we got from yesterday’s coconut expedition and mixed with pineapple juice and a little rum) We stood among the palm trees and watched the sun go down.  Then there was a birthday dinner on the boat and cake (apple pie) out on the front  deck while we looked at the stars and the moon.  What a birthday!!!  (How do we top this next year 😅) .

Hugo, Hannes and Jimmy slept out on deck under the stars.  So wonderful when there is no wind.  I went downstairs and laid next to Hedda and when I woke up at 5 the next morning as I usually do to watch the sun rise, read and drink coffee, I saw the boys sleeping out on deck, it looked so nice!  Jess got up early and we sat on the air track and talked before taking a morning trip into the palm jungle again.  So quietly we glided along this undisturbed part of the world, listening to all the sounds of birds, animals and waves.

After breakfast we packed for a full day in the river delta and there we had an absolutely fantastic full day.  Lunch was Hannes freshly baked bread.  We had camped on a piece of coral beach right next to a small river with lots of current and coral.  It was really fun to jump in and go with the current, then get on land and run back to go with the current again.  When you did it with a snorkel and mask, you had to hold on to the corals in order to have time to look at the fish and the life below.

We visited the natural pools around the sharp lava rocks but they were a bit scary because outside big waves crashed against the coral beach and sometimes the water rushed in on us so we were speeding out of the pools.

Not until late in the afternoon did we get back to the boat where Tommy and the boys eagerly began to remove the coconut meat from all the coconuts they had picked.  Me and Jess worked out a bit and then we had a nice evening with good dinner and lots of talk.  Unfortunately, the wind had picked up and  it was a lot of lightening out over the ocean outside the atoll. A bit worried, but at least it came from the right direction so that we were protected by the atoll.

Me and Jimmy had managed to download weather reports from various weather apps thanks to being able to hoist my phone up the mast and then get a weak signal.  It looked like it would blow a bit but never more than 10-15 knots (about 5-7 m/s) and the wind would die down in the middle of the night.  This was completely wrong.  At 4 o’clock it started to blow heavily instead with gusts of wind up to 28-30 knots (approx. 15 m/s) luckily from the south.  Jimmy and I were up and took  in turns to watch the anchor.  It calmed down a bit in the morning but still 20 knots even though the weather report said it would blow 4 knots.  I read in the whatsupp group for sailors in French Polynesia that many people were surprised that there was suddenly so much wind.  We were probably in the right place because it had reached 52 knots just on the neighboring islands and many were worried because they had not been prepared for this weather.  Some anchors had come loose during the night and someone’s anchor chain had even broken.  Yes sailing is life but you have to like a bit of excitement.

We had a quiet morning with baking, Harry Potter reading, Jess and Hugo did English homework (we couldn’t get a better English teacher) and we cooked porridge with lots of coconut in it since we now had so much coconuts. Then we went to our favourite little beach in the river delta  .  Once back on the boat, there was good food, finance games, let’s bet games and vegan chocolate cake, yum!

When we went to bed, the weather was calm, but at 2 in the morning, new stormy weather came.  This time it came very fast, from calm to 38 knots (about 18-19 m/s) we started the engine and helped the anchor a little.  After 30 minutes it was over and the wind died down again.

The next morning was so calm and still and it was hard to believe that it was so windy a few hours ago.

We were going to leave early but now it was so beautiful again so we swam and snorkelled to the beach. Such a nice reef with many fish and we saw sharks as well. We hung up our straps  and did some aerial acrobatics, swimming and playing.  Not until after lunch did we head back to the anchorage at the village where Tommy and Jess would soon be flying home from.

We had very nice last days with diving, snorkelling and lots of talking until late in the evening.

Thank you Tommy and Jess for an unforgettable time together!!  See you at your wedding in Greece this summer!!!