skip to Main Content
Äntligen Kom Mormor & Morfar!

Äntligen kom mormor & morfar!

Efter Tommy och Jess åkt hem tog vi två lugna dagar i Rangiroa. Lite glass på bungalow resorten, skolarbete, städ och båtfix.

Sedan var det dax för fina mormor och morfar att landa på den lilla flygplatsen mitt på atollen. Det blev många kramar och skratt när vi mötte dem på kajen. Så kul det var att få visa dem runt på vår fina katamaran och ta en första välkomstskål med traditionell Tahiti drink! Det blev bad och middag och upp-packning av allt vi beställt från Sverige och frukt och grönt från Tahiti.

Första morgonen ombord för mormor och morfar var inte vilken morgon som helst utan morfars födelsedag! Vi hade planerat en heldag med massor av skoj! Vi började med  firande på morgonen och en härlig frukost. Därefter packade vi jollen och körde ut till ”The aquarium”, ett vackert korallrev inne i lagunen där vi snorklade. Hugo och Hannes hjälpte mormor och morfar att snorkla och visade och berättade om alla fiskar vi såg. Lunch blev på vårt favorit ställe, foodtrucken vid havet med kall kokosnöt drink och rå tonfisk! En underbar lunch! Jimmy fick låna cykel av restaurangkillen och cyklade för att skaffa bensin till jollen i två tomma dunkar. Därefter promenerade vi till vinprovning som vi gett morfar i födelsedagspresent! På Rangiroa har en fransman lyckats odla vindruvor och producera Tahiti vin. Vi fick en rundvandring och se på film hur de lyckades få druvorna att växa i korallsanden. Vi fick även prova deras egna rom. Därefter blev det middag på båten med vår egen-fångade fisk följt av polynesisk dans- och musikshow inne på bungalowresorten! Jimmy var uppe och dansade, Hedda somnade i mitt knä men morfar fick vi inte upp på dansgolvet.

Idag kom även våra vänner som vi inte sett på två veckor, Rainbow Safari. Hugo, Hannes, Nick, Robin och Hero lekte igen och hade så kul och roligt att prat med Otis och Stefan igen.

Ja det blev en riktigt rolig födelsedag och första dag för mormor och morfar här i Franska Polynesien och Tuamotus Islands!

Nästa dag lekte Hedda, morfar och mormor på båten medan vi tog dingyn utanför atollen tillsammans med Rainbow safari och 5 andra seglarfamiljer för att snorkla på revet och kanske se delfiner. Lite läskigt med höga vågor utanför men fin snorkling. Tyvärr inga delfiner denna gången.

Vi åt en fin lunch på Kiera Resort med mormor och morfar och därefter tog vi en promenad till trädäcket och restaurangen mitt i passet och där, där såg vi delfiner! Så kul!

På kvällen tog åt vi middag hos Rainbow Safari och hade en riktigt härlig kväll tillsammans. Mormor och morfar fick lämnat de saker som Stefan och Otis beställt till Sverige och de blev så glada. Det är inte alls lätt att skaffa visa reservdelar till båten eller andra saker här i Polynesien utan säkrast är att beställa till någon som kommer och hälsar på från USA eller Europa.

Tidigt nästa morgon, vid 04.30 drog vi upp ankaret och började gå mot nästa och sista atollen här i Tuamotus nämligen Tikeha. Precis när solen började gå upp ca 05.30 var vi vid det norra passet och kunde gå ut utan större svårigheter. En hel del stora vågor mötte oss ute på havet men det la sig. Vi satte segel och seglade hela dagen innan vi kom till Tikeha, gick in i passet och tog en Moringen boj precis innan solen gick ner. Påvägen fångade vi en stor vacker Mahi mahi!