skip to Main Content
Vilket Paradis Vi Hittat! Hirifa Och Sydpasset

Vilket paradis vi hittat! Hirifa och Sydpasset

For English see below.

Efter 5 timmars segling och motor då och då kom vi fram till södra hörnet av atollen Fakarava. Wow!!! Det såg ut precis så vi tänkt att det ser ut i Söderhavet! Vacker strand, palmer och kokosnötter!!! Vilket polynesiskt paradis!!! Ankringen var lätt i fin sandbotten på ca 10 meters djup. Vi slapp flyta vår ankarlina och när vi snorklade ner och tittade såg det kanon ut. Det var jätte skönt för det skulle blåsa en hel del tre dagar i rad och då för att kunna sova hyfsat vill man veta att ankaret sitter bra.

Ja här har vi verkligen levt ö-livet. Badat innan frukost, därefter har vi lekt, badat ännu mer  och myst på stranden. Där är vattnet helt stilla och stranden ligger i lä för vinden. Första dagen blåste vi upp vår airtrack som blev en succé för alla barnen att hoppa, brottas och bada med. Lite gympa på stranden också men det var svårare med sand och vatten. Senare la vi upp den på båten där var det lättare att köra lite volter.

Hugo och Jimmy gjorde två häftiga hajdyk i södra passet på påskafton och jag och Hugo på påskdagen! Helt otroligt!! De släppte oss utanför passet så gled vi in med strömmen förbi en vägg av hajar och på reven är där så mycket fisk! I pausen mellan dyken körde vi in till en liten brygga mitt i passet med några hyddor. Där på knappt en meters djup simmade massor av revhajarna och även napolionfisken , denna ful-coola klump till fisk!

Vi hade riktigt mysigt på båten med påskpyssel, påsk-skatt jakt både på båten och sedan på stranden med Rainbow-safari båten (våra tyska vänner). Vi åt en härlig middag inne på land hos en dam och herre. Den ända hyddan och restaurangen på stranden så långt ögat kunde nå. Frågar man dagen innan om vi kan äta middag så lagar paret mat. Det blev grillad tonfisk och kyckling, mums! Så himla mysigt att ta jollen in på kvällen och sitta på deras upplysta veranda mitt i palmdjunglen. Barnen lekte och vi hade det super trevligt! Choklad-desserten var magisk! O

Hugo kämpade på då och då med skola, han lagade taco fisk och spagetti och köttfärssås som vi filmade och skickade in till hemkunskapsläraren.

Hannes älskar sin virkning som Debs i Nya Zeeland lärde honom, det ingick i Hugos syslöjd men han har haft det lite svårare att ta tag i det (blir väl jag som avslutar hans lilla grytlapp haha).

Efter fyra dagar i Hirifa seglade vi bara drygt en timme ner till syd-passet i Fakarava atollen. Underbar segling och vi hittade en boj! Sååå skönt för här är det ingen lätt ankring. Det är som om någon kastat ut korallklumpar överallt.

Vi tog en snabb crêpes lunch innan vi bara var tvungna att hoppa i detta otroligt klara turkosa vatten. Vi ligger på 12 meters djup men ser tydligt botten och korallerna. Stora vackra hajar simmar runt båten och massor av fisk!!

Vi tog alla en snabb städning och undanplockning av allt i båten (nästan alla, Hedda plockade mer fram än undan). När man lever på liten yta och gör mycket blir det lätt rörigt, samtidigt så skönt att det inte är ett helt hus för det går ganska snabbt att plocka undan.

När tidvattnet vände och det började gå in i atollen tog vi jollen bort till passet där vi kunde snorkla medan vi flöt in i atollen. Hedda och jag stannade på bryggorna mitt i passet med så mycket fisk och hajar att det känns som ett akvarium, så himla häftigt! Vi badade och lekte, tittade på hönsen, grisen som kom och bökade på stranden och Hero och de andra vännerna var också där. Plötsligt hör vi svenskar och då visar det sig att ett helt gäng båtar som seglar tillsammans jorden runt har kommit hit (World ark). Där bland dem är tre svenska båtar. På den ena båten bor Harald 13 år som går i samma klass som Hugo på deras distansskola från Stockholm!! Här träffas vi på en atoll i Söderhavet, vad är den chansen!!

På kvällen körde vi över Hugo och Hannes till Rainbow safari så de kunde fortsätta sitt monopol. Jag, Jimmy och Hedda mös. Gick fram och hoppade trampolin och busade på däck. Det är så skönt på morgon och kväll när solen inte gassar så man får passa på.

Vilken härlig morgon. Efter flera dagars vind var det stilla hela kvällen, natten och även denna dag. Vi passade på att SUPa lite jag och Jimmy efter kaffe och lite träning innan barnen vaknat. Än en gång blev vi så förvånade över hur otroligt klart vattnet är. Jag var bara tvungen att ta på snorkel och cyklop för att se på de fina hajarna och fiskarna.

När alla vaknat och vi ätit frukost var tanken att vi skulle packa jollen  och åka på utflykt men alla ville snorkla med hajarna runt båten och svetten rann redan så det blev en timmes bad och Jimmy flög lite drönare.

Sen kom vi iväg till ”pink beach” som jag läst om i Lonely planet. En strand på andra sidan passet där man inte får ankra. Vi körde lite fel med jollen först, försökte snedda över korallrev men tillslut kom vi fram. Ja, detta var nog den vackraste plats vi varit på!!! Helt öde, inga människor bara intensivt gröna palmer, vit strand, vatten som var så klart, det var som att gå in i en overkligt vacker film! Till och med barnen häpnade (de brukar kanske inte titta på det sättet utan bara börja leka haha). Små söta revhajar simmade där och vi gick i land. Åt en liten picknick som vi lyckats få med som inte var helt för varm och sen började vi klättra i palmer! Vi hämtade och öppnade några kokosnötter och drack. Blandar vi kokosvattnet med ananas juice blir det jätte gott!! Vi badade och sen körde vi tillbaka för Jimmy skulle dyka med Stefan på eftermiddagen. Men vi bestämde snabbt att vi måste hit igen imorgon!!!

Det blev en snabb lunch som Hugo tillagade. Ravioli på burk! Nu har vi inte mycket grönsaker och frukt kvar och tyvärr växer inget här så det blir det lite mer majs på burk osv. Har fortfarande i frysen lite kött, kyckling men även det börjar ta slut. På några atoller kan man handla lite och sen om en månad när vi kommer till Sällskapsöarna blir det lättare att handla.

Hedda hann sova en liten stund sen packade vi jollen och körde till dyk och snorkling i passet.

Påvägen hem från sydpasset stannade vi till hos den svenska båten Blue Sunshine och Haralds familj och tog en liten pratstund och besök i deras fina båt. Alltid så roligt att höra deras historia hur de hamnade här.

Vi somnade väldigt nöjda men trötta av allt bad, sol och äventyr! Det är utmattande att vara på så här vackra platser, både ovanför och under ytan hihi!

After 5 hours of sailing and occasional motoring, we arrived at the southern corner of Fakarava atoll.  Wow!!!  It looked exactly how we imagined it to look like in French Polynesia!  Beautiful beach, palm trees and coconuts!!!  What a Polynesian paradise!!!  The anchoring was easy in the fine sandy bottom at a depth of about 10 meters.  We didn’t have to float our anchor line and when we snorkelled down and looked, it looked great.  It felt  nice because it would be very windy three days in a row and then in order to sleep properly you want to know that the anchor is in place.

Here we have really lived the island life.  Swimming before breakfast, then we played, swimming  even more and playing on the beach.  On the beach the water was completely still because it was sheltered from the wind.  On the first day we inflated our airtrack which was a success for all the children to jump on, wrestle and swim around.  We did a bit of gymnastics on the air track as well on the beach, but it was more difficult with sandy feet and slippery.  Later we put it up on the boat where it was easier to do some flips.

Hugo and Jimmy did two awesome shark dives in the southern pass on Easter Eve and me and Hugo dove on Easter Sunday!  Incredible!!  They let us off outside of the pass in the ocean and we drift in with the current past a wall of sharks and along the reef. So many fish!  In the break between dives, we drove to a small jetty in the middle of the pass with some huts.  There, at a depth of barely a meter, swam lots of reef sharks and also the Napoleon fish, this ugly-cool lump of fish!

We had a really good time on the boat with Easter crafts, Easter treasure hunting both on the boat and then on the beach with the Rainbow safari boat (our German friends).  We had a lovely dinner on land on a restaurant that a lady and her husband owned.  The only shack and restaurant on the beach as far as the eye could see.  If you ask the day before if we can have dinner, the couple will cook.  It was grilled tuna and chicken, yum!  So special  to take the dinghy in the  evening to the beach and sit on their  veranda having dinner in the middle of the palm jungle and only us there.  The children played and we had a great time!  The chocolate dessert was magical!

Hugo did some school as well. He cooked taco fish and spaghetti bolognese which we filmed and sent in to the home economics teacher.

Hannes loves his crochet which Debs in New Zealand taught him! It was included in Hugo’s school for sewing class but he has had a little more difficulty getting the hang of it (I guess I will be the one to finish his little potholder haha).

After four days in Hirifa, we sailed just over an hour down to the south pass in the Fakarava atoll.  Wonderful sailing and we found a mooring!  So nice, because there is no easy anchorage here.  It’s as if someone threw out lumps of coral everywhere.

We had a quick crepes lunch before we just had to jump in this incredibly clear turquoise water.  We are at a depth of 12 meters but can clearly see the bottom and the corals.  Big beautiful sharks swimming around the boat and lots of fish!!

We all cleaned the boat and put away everything because it looked like a mess! (almost everyone helped, Hedda just took out all her things again 😅).  When you live in a small space and do a lot, it easily gets messy, but at the same time it’s nice that it’s not a whole house to clean.  It can be put away quite quickly.

When the tide turned and it started going into the atoll we took the dinghy out to the pass where we could snorkel while floating into the atoll.  Hedda and I stayed on the jetty in the middle of the pass with so many fish and sharks that it felt like swimming in an aquarium, so  cool!  We swam and played, looked at the chickens, the pig that came  on the beach and Hero, and the other friends were there too.  Suddenly we hear people speak Swedish and then it turns out that a whole bunch of boats that sail together around the world have arrived here (World ark). Among them are three Swedish boats.  On one boat lives 13-year-old Harald, who is in the same online class as Hugo from Stockholm, Sofia Distans!!  Here we meet on an atoll in the South Sea, what are the odds!!

In the evening we drove Hugo and Hannes over to the Rainbow safari so they could continue their monopoly game.  Me, Jimmy and Hedda  went up and jumped on the trampoline enjoyed  the deck.  It’s so nice in the morning and evening when the sun isn’t too hot, in the middle of the day it is hard to be in the sun.

What a lovely first morning here at the South Pass.  After several days of wind, it was calm all evening, night and next day.  Jimmy and I took the opportunity to use the SUP  after coffee and a little exercise before the children woke up.  Once again we were so amazed at how incredibly clear the water is.  I just had to put on a snorkel and mask to look at the nice sharks and fish.

When everyone woke up and we ate breakfast, the idea was to pack the dinghy and go on an excursion, but everyone wanted to snorkel with the sharks around the boat and the sweat was already flowing, so it was an hour’s swim and Jimmy flew some drones before we went to the  ”pink beach” that I read about in Lonely Planet.  A beach on the other side of the pass where you are not allowed to anchor with your big boat.

We went the wrong way with the dinghy at first, tried to cut across coral reefs but eventually we arrived.  THIS was probably the most beautiful place we’ve been to!!!  Completely deserted, no people just intense green palm trees, white beach, water that was so clear, it was like walking into an unreal beautiful movie!  Even the kids were amazed (usually they don’t look at the surrounding  they just start to play where ever we go).  Little cute reef sharks swam there and we went ashore.  We had a small picnic that we managed to bring that wasn’t too melted in the heat and then we started climbing palm trees!  We picked up and opened some coconuts and drank.  If we mix the coconut water with pineapple juice, it will be very tasty!!  We swam and just enjoyed all this beauty!! Then we had to go back because Jimmy was going diving with Stefan in the afternoon.  But we quickly decided that we have to come here again tomorrow!!!

It was a quick lunch that Hugo prepared.  Ravioli in a jar!  Now we don’t have much vegetables and fruit left and unfortunately nothing grows here so there will be a little more corn in cans etc.  We still have some meat and chicken in the freezer, but even that is running low.  On some atolls you can do a little shopping and then in a month when we get to the Society Islands it will be easier to shop.

Hedda had time to sleep for a little while, then we packed the dinghy and drove to dive and snorkel in the pass.

On the way home from the southern pass, we stopped at the Swedish boat Blue Sunshine and Harald’s family and had a little chat and a visit to their nice boat.  Always so fun to hear their story how they ended up here.

We fell asleep very satisfied but tired from all the swimming, sun and adventure!  It’s exhausting to be in such beautiful places, both above and below the surface hihi!