skip to Main Content
Ananas Och Hajar I Moorea

Ananas och hajar i Moorea

Moorea

Vi ankrade utanför Opunoua Beach och tog ett dopp i det fina havet!

Nästa dag väntade en rolig utflykt! Albert tours hämtade oss och vi körde runt till öns höjdpunkter! Dessutom, till Hugos glädje, blev det både hemmagjord sylt provning, juice provning och en tur till ananasfältet! Hedda blev så glad när hon sprang runt i ananasfältet och hittade små söta ananaser sticka upp i vissa av plantorna!

Vi avslutade med lunch på en fin restaurang en bit upp på berget med kanon utsikt över Opunua bay.

Kvällen innan vår tur kom en jolle med ungdomar körande och undrade om vi kunde dela lite internet för deras var slut och de behövde fylla på. -Självklart sa Jimmy till ungdomarna och han passade på att fråga var de seglat och om de hade några tips på de andra öarna. De hade de inte men deras föräldrar hade seglat i två år här, de kom bara på besök då och då men de frågade gärna honom. Jimmy stannade ombord medan vi var på tur (vi hade redan gjort turen förra gången vi var här och det fanns en hel del bågfil att ta tag i).  Medan vi var på tur kom pappan till ungdomarna över och lämnade en flaska vin och tog med sig massor av kartor över alla Sällskapsöarna där han segat nu i två år för han förstod att vi ville ha lite tips. Så tacksam för alla så vänliga människor vi möter när vi är ute och reser (ja även hemma i Sverige). Jimmy och pappan satt i över en timme och han visade Bora, Bora, Taha’a, Raiatea och Huahine och berättade hans erfarenhet av öarna, seglingen etc. Nästa dag skulle de till Tahiti, sälja båten och flyga hem. Ja vi fick känslan att snart är det vi som ska tillbaka till Tahiti, sälja båten och flyga hem. Så konstigt för när vi planerade detta äventyr hemma i Sverige kändes det så långt, 7 månader med nästan 5 månader boendes, seglandes på en båt. Nu kändes det så kort och att tiden gått så otroligt fort. Ja vi har verkligen älskat detta så det blir inte lätt att lämna. Samtidigt, vi har funderat, tänkt och pratat alla i familjen om vi skulle fortsätta att segla men vi kom fram till att vi har det så kul hemma också. Många fina vänner, skola, idrotter, familj och inte minst våra shower. Dessutom är det roligt att komma hem och börja sakna och planera nästa äventyr!

Nästa dag körde vi vår jolle, 7 personer, till andra sidan bukten till världens coolaste haj och sting ray snorklings plats. Men vi höll knappt på komma dit, den lilla motorn började låta riktigt konstigt och våra 8 häst krafter var nog nu bara 2 haha. Men vi gav oss inte. Belöningen kom när vi stannade och la ankar. Ett stim av hajar kom glidandes emot oss och rockor också! Ja, svårt att beskriva mer än WOW!!!

Vår lilla jolle gled och la sig bredvid en kille som var turguide. Han bjöd på kaffe och han spelade skön musik, det blev rena disco! Så många fina och roliga människor vi möter!

Påväg tillbaka stannade motorn några gånger. Vi fick ro då och då -motvind  men men. Det blev till att mecka lite utombordare väl hemma på båten och en tur till stranden.

Nästa dag lättade vi ankare och började segla mot Raiatea, den näst största ön efter Tahiti som också kallas den heliga ön. Det var på denna ö som ursprungsbefolkningen började bebygga när de kom till Polynesien. Här byggde de sitt första utomhus tempel och det var från Raiatea som de sedan började segla sydväst mot Nya Zeeland – väst mot Tonga och Samoa, Norr till Hawaii och österut till Påskön. Raiatea heter på Tahitianska – Havaii .

We anchored outside Opunoua Beach and took a dip in the nice turquoise water.

The next day a fun excursion awaited! Albert Tours picked us up and we drove around to the island’s highlights! We experienced,  to Hugo’s delight,  both homemade jam tasting, juice tasting and a trip to the pineapple field!

We finished with lunch at a nice restaurant a bit up the mountain with a great view of Opunua Bay – Tropical Garden.

The night before, a dinghy came driving and asked if we could share some internet because they ran out of internet so they needed to fill up. Of course Jimmy told the young people and he took the opportunity to ask where they sailed and if they had any advice on the other islands. They did not but their dad, that owned the both had been sailing here for more then a year so they could happily ask him. Jimmy stayed on the boat when we did the tour and while we were away, the father of the young people came over and left a bottle of wine and brought lots of maps of all the Society islands where he has been sailing for two years. So grateful for all  friendly people me meat when we travel. Jimmy and the dad sat for over an hour and he showed Bora, Bora, Taha’a, Raiatea and Huahine. The next day they were going to Tahiti, selling the boat and flying home.

We got the feeling that soon we will be back in Moorea, sitting and enjoying our last day before sailing to Tahiti and fly home to Sweden. When we were planing the trip in Sweden it felt so so long time to be away but now it feels that time goes so fast. We really want to soak in every moment we have left in this  magical place and together on this amazing adventure.

The next day we drove our dinghy, 7 people, to the other side of the bay to the world’s coolest shark and sting ray snorkelling spot! We barely goy there, the little engine started to sound really strange and our 8 horse powers were probably only 2 haha. But we didn’t give up. The reward came when we stopped and anchored. A shoal of sharks came sliding towards us and rays too! Hard to describe more than WOW!!!

Our little dinghy slipped and lay down next to a guy who was a tour guide. He offered coffee and it was a great disco haha! So many nice people we meet.

We barely got home, the out-boarder stopped and we had a couple of times but we finally made it.

The next day we lifted anchor and started sailing towards Raiatea, the second largest island after Tahiti which is also called the sacred island. It was on this island that the indigenous population began to build there homes when they came to Polynesia. Here they built their first outdoor temple and it was from Raiatea that they then started sailing southwest towards New Zealand – west towards Tonga and Samoa, north to Hawaii and east to Easter Island. Raiatea is named in Tahitian – Havaii.